3 maj 2007

Vardagslyx

Vi har världens bästa grannar! De gav oss en hel påse pilgrimsmusslor häromdagen.. Gissa om vi bjöd dem på middag sen.

Pappas risotto milanese går alltid hem. Den här gången var jag inte hemma då ritualen startade, men lite hummerfond fick haka på i buljongandet idag.. Receptet fanns i den gamla bloggen, men jag kör det i repris, något modifierat. Håll till godo:

Preparare il brodo

Gör buljong. Håll den varm.

Il soffritto

Finhacka lök och mjukfräs i mycket olivolja i tjockbottnad kastrull (fast jag brukar använda woken, den är perfekt för risotto).

La tostatura

Öka gasen och rosta arborioris (typ en dl per portion).

evaporare il vino

Häll på torrt vitt vin (själv fuskar jag med sherry) och låt det ånga in i riset helt.

Incorporare il brodo

Nu kommer det mest tidskrävande momentet. Här ska man hälla på buljongen lite i taget, under tiden som man rör om i riset, så att buljongen kokar in. Det gör jag i typ en halvtimme-trekvart. Första slurken buljong ska täcka riset och lite till. Mot slutet tillsätter jag saffran i buljongen, så att riset får en vacker färg och en härlig doft. Det är tydligen i Milano man gör detta.
Under tiden brukar jag hetta upp skivade champinjoner i ett stekjärn utan fett, så att de förlorar en del vatten. Precis på slutet tillsätter jag dem, och då får risotton en härlig svampsmak.

La finitura (con formaggio)

På slutet tillsätter jag en rejäl klick äkta smör, och ibland river jag parmesan och låter det smälta ner i risotton. Salt och nymalen peppar efter smak tillsätts också i denna fas.

Pilgrimsmusslorna halstrades i smör till gyllenbrun färg och karamellig yta. Utan krusiduller men helt oslagbart.. Kombinationen med risotton blev naturligtvis en vinnare, som synes på bilden ovan. Fattas bara att den här torsdagsmiddagen sorterade in under budgetkäk tack vare att vi hade det mesta hemma och blev bjudna på musslorna..

Inga kommentarer: