2 maj 2007

Grönt är skönt

Gjorde en snabbvariant av choucroute. Färsk spetskål är fin nu. Två gröna äpplen skalades och tärnades. Jag slet kålen i små sjok istället för att använda kniven.. I wokpannan i rapsolja fick spetskål och äpplen lite färg. Sen drog jag på en burk röda kidneybönor för färgens skull. Jag hällde på japansk soya, risvinäger och lite mirin. Sen pressade jag citron över, sockrade och saltade.. Det puttrade nog lite snarare än fräste där på slutet, och under tiden grillade jag chorizo. Det tog inte lång tid, men gott blev det med lite senap till och ett glas hederlig folköl.. Efter att ha väntat för länge på att det skulle börja brinna i ungdomsfyllans Pildammspark på valborgskvällen, gav vi upp och gick till lobbyn istället, där en ny bekantskap väntade i form av ett fruktigt, välhumlat tjeckiskt öl vid namn Bernard..

Inga kommentarer: