14 januari 2008

Zereshk polow

De vackra röda bären heter berberis eller med ett persiskt namn zereshk, ordet polow har samma ursprung som pilaff, och betyder ungefär ris..

Det började förstås med att jag hittade en påse berberis när jag var och handlade. Den har stått i skåpet ett tag. Efter att ha surfat runt lite, förstod jag att den skulle funka bra i den här persiska rätten, tillsammans med saffran. Nästa inköp skedde häromdagen på Coop Forum, där jag egentligen bara skulle handla blöjor. Det råkade bli en 9-kilospåse basmatiris och frysta svenska kycklinglår (hela 87% kyckling) på extrapris.

Zereshk polow
Först spolade jag av basmatiriset och blötlade det i saltat vatten i ungefär en timme, sedan drog jag igång riskokaren med nytt vatten, salt, ett halvt kuvert saffran och en rejäl klick smör.
Berberisen hade jag förresten lagt i blöt i kallt vatten också. Sedan lät jag dem rinna av och fräste dem i en minut, blandade med en sked socker, samt resten av saffranet utrört i lite hett vatten.
Medan allt låg i blöt passade jag på att fräsa en hackad lök och tillsätta gurkmeja, peppar och ketchup, samt vatten, som jag sedan lät koka upp och lade i kycklinglår (tinade förstås). Dessa lät jag sedan sjuda i en 20 minuter innan jag plockade upp dem och brynte dem i olja i ett hett stekjärn. Under tiden redde jag av såsen med lite maizena.
Sedan var det bara att smälla upp riset på en tallrik och dekorera det med zereshken/berberisen, som man kan se på bilden ovan. Kycklinglåren äts med fördel till med såsen över. Det funkar, men kräver lite koordination..

Inga kommentarer: