7 januari 2008

Nytt år - Nya löften

Efter att ha läst Lisas inlägg med tillhörande utmaning och DN-ledaren hon hänvisar till vill jag gärna också lova.

Jag lovar att om det vore dyrare att göra miljöbelastande val och billigare att göra miljövänliga val för helt vanliga konsumenter, skulle det inte behöva vara en moralfråga för fåtalet att göra de rätta valen. Vi litar så ofta till marknaden, så varför inte låta marknaden jobba för en bättre miljö. Skatteväxlingar, riktiga lagar mot utfiskning som gör det omöjligt för oss att köpa torsk från hotade bestånd till extrapris på ICA Maxi.. Attraktiva priser på tågresor kontra motsvarande flygresa.. Dyrare att köra en gammal bil som förorenar mycket.. Dyrare att köpa nötkött.. Billigare med svenska äpplen, potatis, lamm, etc när det är säsong..

Personligen kommer jag att fortsätta köpa bra råvaror, fria från onödiga tillsatser och gärna ekologiska så länge priset är rimligt, cykla eller gå inom stan, köra min miljöklassade bil bara när det behövs, se till att ha bra tryck i däcken, ta tåget till Stockholm så länge det är ekonomiskt försvarbart, köpa begagnat istället för nytt, och allt det där jag redan gör..

Jag ska dessutom försöka låta bli att ha dåligt samvete när jag syndar mot ovanstående, för jag tror att problemet ligger långt utanför Bror Duktigs påverkan. Som jag nämnde tror jag att det finns effektiva incitament att hämta i en förändring av marknaden snarare än ett skuldbeläggande av befolkningen.
2008 kommer många att tröttna på den här koldioxidflugan, men eftersom den ekonomiska tillväxten spås minska tror jag att man fortsatt kommer att vilja välja det minst kostsamma alternativet även i fortsättningen..

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: