4 december 2007

Fullkorn schmullkorn..

Numera ska det vara fullkorn i allting.. Fullkorn ÄR bra. Ett bröd vars mjöl innehåller mer än hälften fullkorn är att föredra av hälsoskäl och lär skydda mot en hel del av våra vanliga välfärdssjukdomar. Jag äter helst fullkornsbröd och fullkornspasta och ger min son fullkornsvälling. Fullkorn tar längre tid för kroppen att bryta ner, vilket leder till en jämnare blodsockerkurva. Det ökade fiberinnehållet gör såväl tänderna som magen en tjänst och fullkorn är rikare på en del vitaminer och mineraler, men....
Nu har förstås den som vanligt skruvade marknaden fått upp ögonen för fullkorn också, och då kan man köpa majssnacks med fullkorn (och en fjärdedel fett), och i dessa bruna tider, fullkornspepparkakor. Tricket är förstås att folk ska tro att det är nyttigt och helt ofarligt att äta skräp så länge fullkornsmjölet finns med som alibi. Jag kan (scoopvarning) avslöja att fullkornspepparkakorna innehåller precis lika mycket socker och vegetabiliskt fett som de utan. En pepparkaka är en kaloribomb oavsett hur mycket fullkornsmjöl man blandat i dem, och bör därför iallafall ätas med måtta..
Jag kan dock erkänna att jag själv inte äter pepparkakor med måtta när det börjar lacka. Det blir en hel del. För något år sedan konstaterade jag att Nyåkers Hjärtan var favoriten, och det är den fortfarande. En riktig höjdarpepparkaka.. Men jag gillar ju att pröva något nytt också. Så hur gick det för fullkornspepparkakan då?
Som ett alternativ till pepparkaka kan den inte rekommenderas. Den är ganska tråkig och träig. Det bästa användningsområdet jag hittade var nog att smula dem över filmjölken till frukost, samt komplettera med lite müsli. Där kom de mer till sin rätt med pepparkakssmaken som bra komplement till filens syrlighet.
Annas som tillverkar fullkornspepparkakan marknadsför den som ett kex, lämpligt att ha till ostbrickan, och det kanske inte heller är fel. Jag har inte prövat än, men klassikern pepparkaka med blåmögelost skulle kunna funka med den här kakan.. Skriv och berätta om du har något tips. Vanliga pepparkakor till jul, i övrigt balanserad kost och lite motion är nog ändå sundare än att försöka lura någon (sig själv) att pepparkakan skulle vara nyttig..

Inga kommentarer: