13 december 2007

Amazing

Idag i min ICA-butik fick jag syn på en ny hylla med papperspåsar från Santa Maria. Förutsatt att man vågar köpa köttfärs just där, kan man nu med fördel slippa allt det roliga med matlagningen. Köttbullskryddmixen utgör nog ett nytt rekord i meningslös produkt. Tänk vad bra för den som tycker att det är för jobbigt att salta och peppra köttbullssmeten. På samma tema finns en kryddmix för inläggning av sill och en för kryddning av vörtbröd.
Vad jag inte riktigt förstår är: vilka är målgruppen? Finns det verkligen folk som är intresserade nog för att lägga in sin egen sill, men inte orkar köpa både lagerblad och kryddpeppar? Köper inte de människorna färdiginlagd sill, färdigbakat vörtbröd och mamma scans köttbullar liksom?
Observera nu att jag på intet sätt ser ner på folk som saknar intresse för matlagning. Jag undrar bara hur lurendrejarna kan röra ihop tre olika kryddor i en påse (och tillföra jästextrakt och stabiliseringsmedel förstås) och sen blåsa de här eventuella konsumenterna på 14 spänn för det. Uppenbarligen måste det ju finnas någon som går på det.
Man blir sugen på att starta ett företag som säljer 1 dl havregryn blandat med en nypa salt för, säg, en tia. Just add water!

3 kommentarer:

Johan sa...

Jag är mållös.

Anonym sa...

Jag tycker att du ska gå på den idén, folk kommer säkert att köpa det!

Anonym sa...

Sockerkaksmix och andra kak- och brödmixer är också så'na onödigheter tycker jag. De har ett existensberättigande, och det är när man hyr stuga på semestern och inte kan ha alla mjölsorter med sig :-). Vört tycker jag iofs är en trevlig mix, eller tyckte ... innan jag visste exakt vad som "gör" ett vörtbröd. Kanske är det så med alla kryddblandningar. Man tror att det är mer "hokus-pokus" än det verkligen är ...