13 november 2008

Lever inte bara idag

I lördags var det dags för årets stora gåsamiddag, vilket bland annat innebar att jag jagade vildgås långt ute på landet i fredags kväll, stod i köket hela dagen i lördags, och fortfarande var så mätt på söndagmorgonen att jag hoppade över frukosten.

 Till förrätt valde jag att laga Lisas kycklinglevermousse (med två gåslevrar i), som jag serverade på rostat levain från Vendels nya brödbutik med dåliga öppettider och höga priser. Till detta avnjöts ett sött Sauternes vid namn Chateau du Levant i små smuttar. Huvudrätten bestod av en stekt vildgås och en tam, med potatisklyftor östa i gåsflott, sås och traditionell rödkål, med en sydafrikansk Pinot Noir från 2007 som hette Paul Cluver. Desserten bestod av en traditionell  skånsk äppelkakakavring, med rikligt med äkta vaniljsås, och en late bottled vintage port från 1997. Den som aldrig smakat en riktig vaniljsås, gjord på äggulor, grädde, vaniljstång, tid och massor av tålamod, kan fråga mig om ett recept.

Nåväl. Det blev över en del kycklinglever, så igår kväll blev det fullkornspasta med en snabbt ihopslängd sås på kycklinglever, prosciutto crudo, lök, grädde och portvin. Det är den som syns på bilden ovan.

Läs även andra bloggares tips om , , , ,

Inga kommentarer: