16 september 2009

Paprikasoppa med chipotle

I affären där jag handlar ibland, händer det att det ligger jättepåsar med grönsaker av olika slag som av någon anledning inte längre duger att säljas till fullpris. Igår var det paprika. Över två kilo paprikor i en påse kostade 18 kronor. Några var lite skrynkliga, två av dem fick slängas på grund av bruna fläckar.
Hursomhelst delade jag dem mitt itu och lade dem i en oljad ugnsplåt på 250 grader i typ 25 minuter. Därefter lät jag dem ligga i en plastpåse i en kvart, så att de blev lättare att skala och rensa, vilket jag gjorde samtidigt som en gul lök, en röd lök och några klyftor vitlök mjukfräste i olivolja i en tjockbottnad kastrull. Efterhand slängde jag ner de rostade paprikafiléerna i kastrullen och rörde om lite. Under tiden det fräste hackade jag tre bitar chipotle i adobosås, som också fick följa med ner i grytan. Vill man ha en mildare soppa kan det kanske räcka med en. Sedan hällde jag på 1,5 liter grönsaksbuljong, lite salt och peppar, spiskummin, en tesked socker och en skvätt vinäger. Det hela fick sjuda i 10 minuter till innan jag tog av kastrullen från plattan och drog stavmixern genom soppan. Slutligen drog jag i kanske en deciliter riktig oldskool grädde.
En hur billig soppa som helst. Antar att jag kommer att frysa in det jag inte äter till lunch imorgon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: