14 augusti 2008

Haft semester

Juli - Bloggfri månad.

Har varit ute och rest en del. Kört bil, snorklat.. Kanske ätit mer musslor och bläckfisk än tidigare årsgenomsnitt. Simmat, sprungit och cyklat. Ätit ute och inne. Fått inspiration. Tagit bilder med min lilla kamera. Snart ska jag publicera några här i bloggen.

Känner att jag måste bjuda på ett recept också..
Bjöd på tacokväll i fredags. Köpte mjuka vetetortillas och hårda majschips. Till det färska grönsaker och köttfärs. Av avocado gör man guacamole. Köttfärsen kryddar man själv. Tacokryddmix i påse ska jag aldrig mer köpa. Färdig salsa på burk är bara förtjockningsmedel. En riktig salsa innehåller friska bitar..

Tacokrydda
Spiskummin
Salt
Starkt paprikapulver (från Möllan, Balkan eller Ungern)
Chilipeppar
lite svartpeppar
kakaopulver
majsmjöl
färskpressad vitlök
en nypa socker
olja

Stek färs tillsammans med kryddningen.

Tomat- och melonsalsa
många färska tomater, en halv liten vattenmelon
(grovhackas utan kärnor, såväl tomaterna som melonen)
röd chili, gul lök (finhackas)
citron, lime, sumak (efter smak och tillgång, för syrlighet behövs)
salt, peppar, socker, persilja, koriander (efter smak och behov)

Ställ i kylskåp och smaka av efter en halvtimme.

Tacomiddagen blev succé, och aldrig mer ska jag vara bitch åt Santa Maria.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: