17 juni 2008

Det nya gröna

I hyllan på hörnan har det ett tag funnits fyrkantiga förpackningar med käckt grön formgivning. De utstrålar miljövänligt, nyttigt, fräscht och kanske en aning urbant.
GoGreen heter märket, som ägs av lantmännen. Under detta märke säljs färdigkokta bönor av olika slag. Eller "ready to serve" som det heter på svenska. Förutom de vanliga bönorna finns färdiga röror. Jag har tidigare provat några röror av salsatyp. Funkar bra i en vetetortilla när man har bråttom, och innehåller mest bönor, lite kryddor och några naturliga tillsatser.
Så jag köpte ett gäng andra produkter i serien. Igår blev jag förvirrad. När man av märket, formgivningen och en del produkters KRAV-märkning får konnotationer som ekologiskt, naturligt och fräscht, blir man lite äcklad av den sörja vi försökte äta igår. Vita bönor med chili och limesmak försöker nog vara lite asiatiskt. Chilin stinger faktiskt lite, så den är inte fullt ut svennefierad, men det finns en sötgegig bismak och en onödig förtjockningsmedelskonsistens. Dessutom är limesmaken naturidentisk. Jag känner mig lite lurad av den gröna förpackningen när jag läser i innehållsförteckningen att man valt att krydda med syntetiskt framställd limearom. Inte för att jag tror att den smakar mindre lime (den är ju trots allt identisk med den naturliga smaken), men iallafall.
Nåja. Jag hade ju köpt och öppnat förpackningen, så jag åt lite av den. Den söta smaken och geggigheten funkar dock inte särskilt bra, så jag slängde faktiskt det mesta.

Slutsats:
GoGreens produkter funkar ganska bra, men VARNING för Vita bönor med chili och limesmak!

Inga kommentarer: