9 juni 2008

Citrontimjan och libbsticka

Gick en runda på Bondens egen marknad för några veckor sedan. Åt en enorm grön sparris från Österlen. och beställde årets julskinka. Det kan mycket väl vara det tidigaste jag någonsin planerat något i förväg.

Jag köpte också Libbsticka och Citrontimjan av en kryddnasare. Citrontimjan var en högst angenäm bekantskap till en stekt laxfilé. Jag fjällade skinnsidan och saltade och pepprade den, sedan körde jag den sidan så hett att skinnet blev knaprigt. Jag brukar inte äta skinnet annars, men det här teppanyaki-inspirerade krispet blev ganska lyckat..

En kall sås bestående av ekologisk filmjölk, kallpressad rapsolja, en finhackad gul lök, salt, peppar, en nypa socker och en liten näve citrontimjan blev helt fantastiskt lyckad till laxen, som naturligtvis serverades med nypotatis kokt med libbsticka.
Citrontimjan är syrlig på ett trevligt sätt, och till skillnad från citronpeppar (som består av salt, peppar, citronsyra och smakförstärkare) är den inte en fullkomligt onödig kryddblandning som man kan vara utan, utan smakar citronigt redan där den växer.

Läs även andra bloggares svammel om , , , ,

Inga kommentarer: